مقدمه :

 

ونتوری فلوم یك انقباض تدریجی در كانال ایجاد می‌كند كه در گلوگاه آن آب شتاب می‌گیرد و سپس با یك گشادگی تدریجی به عرض اولیه مقطع (عرض قبل از قرار دادن ونتوری فلوم) برمی‌گردد. در مقطع گشاد شده آب ممكن است همچنان دارای شتاب بوده و جریان فوق بحرانی باشد و یا ممكن است از شتاب آن كاسته شود و جریان در گلوگاه باید بحرانی باشد. همین خاصیت است كه ممكن می‌سازد تا از فلوم‌ها برای اندازه گیری جریان استفاده گردد. برای اندازه‌گیری دبی جریان تنها لازم است ارتفاع آب در بالا دست اندازه‌گیری شود. در مقایسه با سرریزها نصب و احداث آن سختتر و هزینه بردار تر است ولی دارای دو مزیت است اول اینكه دارای اتلاف انرژی بسیار كمتری از سرریزها می باشد و همچنین آب ضمن عبور از گلوگاه ذرات جامد و رسوبات معلق را با خود می شورد و مانع ته نشینی آنها در كانال می شود را در كانال ته نشین نماید.

 

شرح آزمایش:

 ابتدا قبل از قرار دادن ونتوری فلوم جریان را در كانال اندازه‌گیری می كنیم و با استفاده از معادله مانینگ و مقادیر اندازه‌گیری شده دبی، شعاع هیدرولیكی، مساحت مقطع و بدست آوردن ضریب مانینگ  شیب طولی كانال را محاسبه می‌نماییم.
 

تئوری آزمایش :


در تئوری ساده جریان در پروفیل جریان گسستگی رخ می‌دهد ولی در عمل آب به نرمی در طول فلوم پایین می‌افتد.


روابطی كه از آن برای بدست آوردن دبی در مقطع بحرانی استفاده می‌نماییم به این شرح است.

 

به دلیل وجود شرایط بحرانی در گلوگاه داریم:             

 

عدد فرود نیز در گلوگاه برابر واحد است:    


جریان از میان فلوم بر حسب سرعت و سطح مقطع جریان برابر

 

با استفاده از معادله‌های فوق داریم

 

سرانجام برای احتساب كاهش در Q بدلیل افت اصطكاكی ضریب جریان C را وارد معادله كرده و خواهیم داشت:

 حال با استفاده از فرمولهای فوق و مقادیر بدست آمده از آزمایش مقادیر ضریب افت اصطكاكی را برای دبی‌های مختلف بدست می‌آوریم.
 

سپس با قرار دادن دریچه در پایین دست مشخصات لازم برای رسم پروفیل سطح آب را در سه مرحله می خوانیم و به كمك آنهاپروفیل سطح آب را رسم می كنیم.

 

ضرایب افت برای دبی‌های مختلف نشانگر آن است كه هرچه دبی بیشتر شود دقت رابطه تئوری بیشتر خواهد شد. حال نمودار دبی عملی را بر حسب دبی تئوری رسم می‌نماییم.

 نتایج حاصل از آزمایش :
 

تعیین ضریب تخلیه ونتوری

 
   

E (m)

Weight (Kg)

T (s)

Test No

9.13

7.16

0.0718

12

16.67

1

7.90

5.88

0.0652

12

20.40

2

6.79

4.88

0.0589

12

24.56

3

5.47

3.91

0.051

12

30.65

4

4.20

2.97

0.0428

12

40.39

5

3.60

2.40

0.0386

12

49.92

6

1.21

1.68

0.0314

12

71.36

7

 

 ضخامت ونتوری – عرض کانال = عرض وسط ونتوری

 mm 53.85 = عرض کانال
 mm 26 = ضخامت ونتوری
 mm 27.85 = 26 – 53.85 = عرض وسط ونتوری
 

تعیین عدد فرود و نوع جریان

 
 

500

450

400

350

320

300

270

250

200

100

0

X

22.25

22.5

20.6

21.4

26.15

32.15

28.3

42

54.4

58.5

57.75

y

 

 

 

نوع جریان

Fr

   

 

زیر بحرانی

0.56

_

1.5

قبل ونتوری

فوق بحرانی

1.13

49

_

بعد ونتوری

 

 

قسمت دوم :

 
 
 

Weight of tank (Kg)

T (s)

Vave No

4.19

12

28.59

1

4.69

12

25.59

2

4.26

12

28.17

3

 

 پروفیل سطح آب برای موج 1

 
 

400

300

250

200

190

180

170

160

140

120

100

0

X

20.2

21.7

20.3

21.4

23

27.8

30.1

34.2

35

36.6

38.75

39.5

Y

 

 

پروفیل سطح آب برای موج 2

 

 

 

660

650

640

620

610

600

580

550

500

300

X

36.8

31.8

33.7

36.8

37.8

38.9

41.5

43.8

44.6

45.5

Y

950

850

830

800

770

750

720

700

680

670

X

53.9

53.3

52.7

49.5

43.2

38.7

33.7

22.6

24.8

25.6

Y

 

 

پروفیل سطح آب برای موج 3

 
 

900

850

800

770

750

720

700

680

660

650

600

500

X

55.3

54.9

51.5

45.5

41.5

52.8

45.5

57.1

47.9

49.8

51.6

54.2

y

 

 




طبقه بندی:
برچسب ها: ونتوری فلوم،

تاریخ : دوشنبه 24 فروردین 1394 | 07:13 ق.ظ | نویسنده : ad min | نظرات

  • paper | بک لینک | خرید بک لینک
  • شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic